Η ικανότητα συγκέντρωσης και η ανάπτυξή της στα μικρά παιδιά!

Η ικανότητα συγκέντρωσης, είναι μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που μπορεί να έχει κάποιος. Είναι αυτή που μας επιτρέπει να συγκεντρώνουμε την προσοχή μας σε μια σκέψη ή έργο, αποκλείοντας οτιδήποτε άλλο από το πεδίο συνείδησης (πχ. σκέψεις, θορύβους). Μας επιτρέπει να εστιάσουμε σε κάτι κατά βούληση, χωρίς να αποσπάται η προσοχή μας και να παρεκκλίνουμε από τους στόχους μας. Είναι απαραίτητη στο διάβασμα, στη μελέτη, στη σκέψη, στην εργασία ή σχεδόν σε οτιδήποτε και αν κάνουμε!

Η ικανότητα συγκέντρωσης στα παιδιά…

Η ικανότητα συγκέντρωσης στα παιδιά δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποτιμηθεί γιατί τα επηρεάζει σε πολλούς τομείς. Τα παιδιά που έχουν ικανότητες εστίασης, είναι πιο ικανά να συγκεντρώνονται και να παραμένουν προσανατολισμένα στην επίτευξη των στόχων τους παρά τους εσωτερικούς και εξωτερικούς περισπασμούς.

Μπορούν να παίξουν μόνα τους ή και με άλλα παιδιά, να ακούσουν μια ιστορία ή μουσική, να ντυθούν μόνα τους, να παραμείνουν ακίνητα για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα, να αναπτύξουν καλύτερο λεξιλόγιο, να μάθουν ευκολότερα, να κάνουν τα καθήκοντα του σχολείου με μεγαλύτερη προθυμία, να δημιουργήσουν ευκολότερα φιλίες, να επικοινωνήσουν πιο αποτελεσματικά, να ακούσουν, να συζητήσουν και γενικότερα δημιουργούν λιγότερες εντάσεις σε όποιον χώρο και αν βρίσκονται.

Ακόμα και ως ενήλικες, φαίνεται να είναι πιο ευχαριστημένοι με τον εαυτό τους, να έχουν περισσότερα ενδιαφέροντα και να είναι πιο ικανοποιημένοι με τη ζωή τους.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς ανά ηλικιακή ομάδα;

Η περιοχή του εγκεφάλου που ρυθμίζει την προσοχή είναι μια από τις τελευταίες περιοχές που ωριμάζουν πλήρως. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να αρχίσουν να αποκτούν αυτές τις δεξιότητες. Όσο πιο νωρίς, τόσο πιο καλά!

Από την γέννηση έως τριών μηνών:

Δημιουργήστε ήσυχες και ήρεμες στιγμές για εσάς και το μωρό σας.

Ακούστε μαζί τη “μουσική σας”.

Διαβάστε κάτι “δικό σας” φωναχτά.

Δημιουργήστε στιγμές όπου θα κάθεστε σιωπηλοί και θα παρακολουθείτε το μωρό σας χωρίς να το αγγίζετε. Απλά παρακολουθήστε.

Καθίστε και χαϊδέψτε το μωρό σας απαλά ασκώντας ήπια πίεση στα χεράκια και στα ποδαράκια.

Αυτές οι ιδιαίτερες στιγμές με τους γονείς δημιουργούν έναν ισχυρό δεσμό και ξεκινούν να βάζουν τις βάσεις για την ανάπτυξη της συγκέντρωσης προσοχής.

Από τριών έως 12 μηνών:

Αφήστε το μωρό σας να ξαπλώσει ανάσκελα και να εξερευνήσει τα δάχτυλά του.

Αφήστε το μωρό σας σε ένα μέρος έτσι ώστε να σας βλέπει να διπλώνετε ρούχα και να τα τοποθετείτε σε στήλη.

Παρατηρήστε σιωπηλοί το μωρό σας να παίζει με διάφορα αντικείμενα.

Αφήστε το μωρό σας να παίζει και να μιλάει μέσα στην κούνια του.

Αυτή είναι περισσότερο μια χρονική περίοδος που οι γονείς μπορούν κάποιες στιγμές αθόρυβα και με ασφάλεια να στέκονται πιο πίσω παρατηρώντας και χωρίς να διακόπτουν την ανάπτυξη συγκέντρωσης. Το διάβασμα και οι προηγούμενες δραστηριότητες μπορούν επίσης να συνεχιστούν.

Από ενός έως 2 ετών:

Δημιουργήστε ήσυχες και ήρεμες στιγμές που να τις μοιράζεστε μαζί.

Παρακολουθήστε μαζί ένα πουλάκι να κάθεται στα καλώδια παραμένοντας σιωπηλοί.

Δημιουργήστε ευκαιρίες για παιχνίδι με πλαστελίνη.

Δημιουργήστε ευκαιρίες για παιχνίδι με νερό είτε στο νεροχύτη της κουζίνας είτε στο μπάνιο.

Δώστε την ευκαιρία να παίξει με ποτήρια μεταφέροντας ή ρίχνοντας υλικό από το ένα ποτήρι στο άλλο.

Δώστε την ευκαιρία να παίξει με τουβλάκια δίνοντάς του την ευκαιρία να χτίσει το ίδιο κάτι.

Συνεχίστε να διαβάζετε στο παιδί αλλά αφήστε τα κατάλληλα βιβλία να είναι εύκολα προσβάσιμα για το ίδιο.

Απολαύστε τον τρόπο που ξεκινάει το παιδί να περνάει ευχάριστα τον χρόνο του με διάφορες δραστηριότητες. Αρχικά μπορεί να είναι μόνο για μερικά δευτερόλεπτα, αλλά αυτά σύντομα θα γίνουν λεπτά.

Από δύο έως τριών ετών:

Εδώ θα παρατηρήσετε τεράστιες δυνατότητες και άλματα στη συγκέντρωση αν έχετε δουλέψει τα προηγούμενα στάδια. Αν δεν έχετε αρχίσει ακόμα να δουλεύετε συνειδητά την ανάπτυξη συγκέντρωσης, ξεκινήστε από την αρχή και σιγά σιγά θα δείτε το παιδί να προχωράει σε αυτό το στάδιο.

Κάντε βόλτες και περιπάτους μαζί. Ακολουθήστε μια διαδρομή με τα πόδια και επαναλάβετέ την. Μια τέτοια βόλτα μπορεί να είναι στο πάρκο ή στον κήπο σας, αλλά όχι μια βιαστική γύρα στα μαγαζιά.

Το πιο σημαντικό πράγμα που χρειάζεστε είναι ο χρόνος. Χρόνο για να αφήσετε το παιδί να αισθανθεί τις πέτρες και το χώμα, να αγγίξει τα λουλούδια, να ακούσετε σιωπηλά τον άνεμο και να παρατηρήσετε το νερό.

Τα παιχνίδια κατασκευών μπορούν να γίνουν τώρα πιο σύνθετα – και πάλι επιτρέψτε στο παιδί να κατασκευάσει μόνο του. Να είστε εκεί για να θαυμάσετε το ύψος, τα χρώματα της κατασκευής και την σκληρή προσπάθεια.

Βρείτε εύκολα παζλ που μπορεί να ξεκινήσει να φτιάχνει.

Επιλέξτε εικονογραφημένα βιβλία για να διαβάζετε στο παιδί.

Συνεχίστε να δουλεύετε και να αναπτύσσετε όλες τις προηγούμενες δραστηριότητες. Η οικειότητα δημιουργεί ασφάλεια και δύναμη, και η συγκέντρωση ξεκινά να γίνεται φυσικό μέρος της προσωπικότητας και της διάθεσής τους.

Από τριών έως τεσσάρων ετών:

Συνεχίστε να δουλεύετε τις προηγούμενες δραστηριότητες μόνο που τώρα μπορείτε να τις διευρύνετε.

Αφήστε το παιδί να σας βοηθήσει με την καθαριότητα αντικειμένων όπως μπολ, σουβέρ, πιάτα ή ό,τι θεωρείτε ασφαλές. Το καθάρισμα και το γυάλισμα θα απαιτήσουν την έντονη συγκέντρωση του παιδιού στις λεπτομέρειες.

Επενδύστε σε ένα παιδικό τραπέζι με καρέκλες για να έχει το παιδί τον δικό του χώρο. Εκεί μπορεί να κάθονται οι φίλοι του και να παίζουν ή να ασχολείται με άλλες δραστηριότητες.

Η ζωγραφική είναι μια πολύ καλή δραστηριότητα που μπορεί να ξεκινήσει σε αυτές τις ηλικίες. Μη ζωγραφίζετε εσείς για το παιδί, αλλά ενθαρρύνετέ το να ζωγραφίζει και να σας μιλάει για το τι έχει κάνει.

Από τεσσάρων έως έξι ετών:

Όλες οι προαναφερθείσες δραστηριότητες είναι κατάλληλες για να τις συνεχίσετε προσαρμόζοντάς τες στην ηλικία και τα ενδιαφέροντα του παιδιού.

Αυξήστε τον αριθμό τεμαχίων στα παζλ.

Αυξήστε τις λέξεις ανά σελίδα στα βιβλία που διαβάζετε.

Κάντε περιπάτους στη φύση και αναζητήστε στα βιβλία σας αυτά που είδατε στη βόλτα. Μπορείτε να φτιάξετε μια βιβλιοθήκη με βιβλία για τα λουλούδια, τα ζώα, τη φύση και να ψάχνετε ό,τι σας έκανε εντύπωση στη βόλτα. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα αποκτήσει ασυνείδητα τους μηχανισμούς της εκπαίδευσης, την ακαδημαϊκή σκέψη και προσέγγιση των πραγμάτων.

Παίξτε με επιτραπέζια παιχνίδια.

Συζητήστε για δέκα με δεκαπέντε λεπτά πώς πέρασε τη μέρα του στον παιδικό ή στο σχολείο έτσι ώστε να αποκτήσει την αίσθηση της τάξης.

Η τηλεόραση, ο υπολογιστής ή το διαδίκτυο σκοπίμως δεν περιλαμβάνονται στις παραπάνω λίστες ως μέσα για την ανάπτυξη συγκέντρωσης των μικρών παιδιών. Αυτό που χρειάζονται τα παιδιά, είναι προσωπικό χρόνο για ανακάλυψη και εξερεύνηση και ποιοτικό χρόνο μαζί με τους γονείς. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα αναπτύξουν μόνο ικανότητες συγκέντρωσης, αλλά και άλλες πολύτιμες δεξιότητες που θα φανούν χρήσιμες στη μετέπειτα ζωή!

Ελένη Σίγκου για
Parentshelp.gr

Βιβλιογραφία:

Barett, M. (1994). The Education Guide. IMMEL Publishing.

Morales, M., Mundy, P., Crowson, M., Neal, A. & Delgado, C. (2005). Individual Differences in Infant Attention Skills, Joint Attention, and Emotion Regulation Behaviour. International Journal of Behavioral Development, 259-263.

Tomasello, M., Moore, C. & Philip, J. (1995). Joint Attention: Its Origins and Role in Development. Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associates, 103-130.

Site Footer

Sliding Sidebar

Πρόσφατα