Σε λίγο πρωτάκι… – Νέες απαιτήσεις και προσδοκίες!

Τα παιδιά που θα πάνε για πρώτη φορά σχολείο, τα μικρά πρωτάκια, έχουν να αντιμετωπίσουν ένα σωρό προκλήσεις, οι οποίες είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που είχαν να αντιμετωπίσουν μέχρι τώρα στο σπίτι! Θα δοκιμάσουν τις νοητικές, τις σωματικές, τις κοινωνικές και τις συναισθηματικές τους ικανότητες, και θα δουν αν μπορούν να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των γονιών, των δασκάλων και της κοινωνίας γενικότερα. Ταυτόχρονα θα ξεκινήσουν να κερδίζουν αυτοπεποίθηση για τις δεξιότητές τους να διαχειρίζονται τον κόσμο τους και να αναπτύσσουν καλές σχέσεις με τους συνομηλίκους τους!

Αναμένεται τώρα να λειτουργούν πολύ πιο ανεξάρτητα και αυτόνομα. Οι δάσκαλοι περιμένουν να κάνουν πολλά πράγματα μόνα τους, μιας και θα έχουν να ανταγωνιστούν τα άλλα παιδάκια για την προσοχή και τη βοήθεια των ενηλίκων και των δασκάλων.

Ανεξάρτητα από το σχολείο που θα πάει το παιδί, αυτό που έχει βρεθεί σε έρευνες είναι ότι υπάρχει ένα κενό ανάμεσα στις προσδοκίες από το σπίτι και στις προσδοκίες του σχολείου. Όσο πιο μεγάλο το κενό, τόσο πιο δύσκολη θα είναι η προσαρμογή στο σχολείο. Τα παιδιά που μόλις τώρα έχουν ξεκινήσει να εφαρμόζουν τους κανόνες της οικογενειακής ζωής, ξαφνικά αναμένεται να προσαρμοστούν σε μια καινούρια κατάσταση με νέους κανόνες. Η επιτυχία προσαρμογής των παιδιών θα εξαρτηθεί τόσο από το οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον, όσο και από τον ίδιο τους τον εαυτό!

Επιπλέον έρευνες έχουν δείξει, ότι η προηγούμενη εμπειρία με την ανεξαρτησία, την αυτονομία, την εξουσία και με τη διαχείριση συναισθημάτων, θα επηρεάσει την προσαρμοστικότητα των παιδιών στο σχολείο. Παρόλο που οι δάσκαλοι αναγνωρίζουν ότι τα παιδιά που ξεκινούν τώρα το σχολείο έχουν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις που θα τα “ταρακουνήσουν”, ταυτόχρονα τονίζουν πως τα παιδιά προσαρμόζονται, και μάλιστα γρήγορα!

Από την πρώτη μέρα κιόλας του σχολείου, τα παιδιά καλούνται να μάθουν τους περίπλοκους κοινωνικούς κανόνες που χαρακτηρίζουν τη λειτουργία της κοινωνικής ζωής στην τάξη. Η σχέση με τους συμμαθητές απαιτεί σωστές ισορροπίες ανάμεσα στη συνεργασία και τον ανταγωνισμό. Ομοίως, η σχέση με τους δασκάλους περιλαμβάνει την επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα στην αυτονομία και την υπακοή.

Στα περισσότερα σχολεία υπάρχουν περίτεχνοι κώδικες που πρέπει να ακολουθήσουν τα παιδιά. Οι μαθητές πρέπει να ακούν όταν μιλάνε οι δάσκαλοι, να σηκώνουν το χέρι για να πάρουν το λόγο, να ζητούν την άδεια για να πάνε τουαλέτα. Αρχικά ένα μεγάλο μέρος του μαθήματος αφιερώνεται για να ενισχυθούν αυτοί οι κανόνες. Μπορεί η πορεία για την κατάκτηση γνώσεων να ξεκινάει κάπως έτσι, το μακρύ ταξίδι της γνώσης και της εκπαίδευσης όμως, θα χαρίσει στα παιδιά μια από τις πιο δυνατές εμπειρίες της ζωής τους!

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Για να βοηθήσουν οι γονείς να παιδιά να ενταχθούν επιτυχώς στο κλίμα και στη λειτουργία του σχολείου, θα πρέπει να έχουν ρεαλιστική εικόνα για την τωρινές ικανότητες των παιδιών, αλλά ταυτόχρονα να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες για το μέλλον. Με αυτό τον τρόπο οι γονείς ενισχύουν την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης των παιδιών ενθαρρύνοντάς τα να αποδίδουν ανάλογα με την ηλικία και τις ικανότητές τους τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι!

Οι ομαδικές δραστηριότητες και τα αθλήματα μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και την ένταξη των παιδιών στην κοινωνική ομάδα της τάξης. Η καλλιέργεια της υπευθυνότητας και της αυτονομίας, θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο τα παιδιά να προσαρμοστούν στο σχολικό περιβάλλον. Για παράδειγμα, το ντύσιμο, η ταχτοποίηση των πραγμάτων, η οργάνωση, η συνεισφορά και το πρόγραμμα είναι δεξιότητες που θα φανούν ιδιαίτερα χρήσιμες στην πρώτη επαφή των μικρών μαθητών με την εμπειρία του σχολείου.

Σε ό,τι αφορά το κομμάτι των γνώσεων, οι γονείς δε χρειάζεται να πιέζουν τα παιδιά να μάθουν να γράφουν, να διαβάζουν από προσχολική ηλικία εγκαταλείποντας το παιχνίδι. Η προετοιμασία του παιδιού θα πρέπει να σχεδιάζεται με τρόπους ευχάριστους και διασκεδαστικούς. Οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν την εμπλοκή και την επαφή των παιδιών με τα γράμματα και τους αριθμούς μέσα στην καθημερινότητα.

Για παράδειγμα, μπορούν να ζητήσουν από τα παιδιά να βρίσκουν τα πράγματα από τη λίστα στο σούπερ μάρκετ με βάση το χρώμα και το μέγεθος της συσκευασίας, να μετρούν τα πράγματα που έχουν οι σακούλες, και να ταχτοποιούν τα προϊόντα με βάση το μέγεθος. Η ανάγνωση βιβλίων και παραμυθιών μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να βελτιώσουν το λεξιλόγιό τους, να εξοικειωθούν με τη λειτουργία της ανάγνωσης και να αποκτήσουν την εικόνα γραπτών κειμένων και λέξεων.

Η εξοικείωση των παιδιών με έννοιες όπως “λιγότερο”, “περισσότερο”, “ίδιο”, “διαφορετικό”, “πριν”, “μετά” και ούτω καθεξής, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να εκφράζουν τις σκέψεις τους, να αντιλαμβάνονται την έννοια των ποσοτήτων και του χρόνου.

Το πιο σημαντικό από όλα όμως, για να προσαρμοστεί και να πετύχει το παιδί στο σχολείο, είναι η σχέση του με τους γονείς. Η ζεστή και στοργική σχέση, που ενθαρρύνει την επικοινωνία και το διάλογο, αλλά παράλληλα εφαρμόζει κανόνες και όρια παρέχει στα παιδιά το αίσθημα της ασφάλειας και της αποδοχής, και βελτιώνει την αυτοεκτίμησή τους. Η επικοινωνία και η συζήτηση ανάμεσα στους γονείς και το παιδί, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Οι γονείς που διαβάζουν, ακούν, και συζητούν συχνά με τα παιδιά, τα βοηθούν να τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο. Με αυτό το τρόπο στηρίζουν και εμπλουτίζουν την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών, ενώ ταυτόχρονα λειτουργούν ως πρότυπα σε αυτή την διαδικασία.

Κάθε αρχή και δύσκολη, λέει ο σοφός λαός, αλλά με τη συνεχή υποστήριξη και καθοδήγηση, με την αγάπη και την αποδοχή των γονιών, τα σχολικά χρόνια θα γίνουν από τις πιο όμορφες και σημαντικές εμπειρίες στη ζωή των παιδιών, και αυτή είναι η αίσθηση που θα πρέπει να περάσουν οι γονείς στα μικρά τους πρωτάκια!

Ελένη Σίγκου για
Parentshelp.gr

Site Footer

Sliding Sidebar

Πρόσφατα